Wednesday, February 4, 2009

الفاروق VS. المحروق

يحكي أنه إبان حكم الدولة المنوفية لجمهورية أنتيكا الملكية سأل حاكم المملكة المبارك الرجل الشريف رئيس مجلس شوراه
ـ من الأفضل أنا أم عبد الناصر .... (باين كده عبد الناصر ده أحد الحكام المأنتكين للمكلة) .....؟
فقال لهوووووووو : "عبد الناصر مين ده ؟ ده كان بيخاف من روسيا
فسألهووووووووو:  طيب .... مين أحسن أنا ولا السادات .... (طبعا واضح انه ده كمان واحد انتيكة تاني)...؟
فقال : "سادات مين؟ ده كان بيخاف من أمريكا
ويبدو أن الأنتكة* أخدت حقها مع الراجل
فقال: كويس جدا ... مين أحسن بقي أنا ولا عمر بن الخطاب؟ . ...... (وعمرو بن الخطاب هو ثاني خلفاء المسلمين في عصور ماقبل الأنتكة*)...؟
فرد الشريف : أنت طبعا ... عمر بن الخطاب بيخاف ربنا ..... انت ما بتخافش!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

...................................................................
كنت بسمع أنشودة لا تدمعي يا غالية عن حصار غزة ... فيها جملة بتقول "وين الفاروق يشوفك ييجي ع كتفه الزاد" ... افتكرت خبر كنت قرأته شركة مصرية تقدم الغذاء للجنود الصهاينة ..... يبقي مين أحسن؟

-------------------------------------
الأنتكة في لسان العرب : الخيبة التقيلة ... بعيد عنكم

2 comments:

Anonymous said...

والله الى الان السؤال ده فيه نظر برده
مين الاحسن هو واللا سيدنا عمر

بس على العموم هو حبيبن االلى مهنينا ربنا يخليه لمصر بس مش ريس

يخليه متأنتك تنفع

يلا بلا خيبة
يلا سلام

Anonymous said...

أخ جمعاوي

ههههههههههه
اللي ينظر فيه يبقي ماعندوش نظر
واضحة زي الشمس

ربنا ياخده

سلاااااااااااااام