Wednesday, December 17, 2008

ترضي؟ ولاهترجع في كلامك؟

أتعرفونها؟ نعم هي تلك المرأة التي لاتُفتقد في تظاهرة ولا وقفة ولا تضامن ولا احتجاج ولا انتخابات ولا احتجاجات ولا اي مكان يُطالب فيه بالحرة وحقوق الانسان .. هي تلك التي رأيناها يلازمها مكبر الصوت علي سلم نقاية الصحفيين ومجلس الشعب ومجلس الدولة ... هي تلك التي شاركت في الاضراب .. وهي ايضا من كانت تهتف باعلي صوتها يوم احتجاج نواب الشعب علي منع قافلة العيد من الوصول الي غزة
كنت أشاهد هذه الوقفة مع أبي وأمي فما كان من أبي الا أن قال:
ــ الست دي بميت راجل ... ماشاء الله جريئة أوي
وماكان لي -أن أدع كلمته تمر دون تعليق ـ ... دق جرس الباب وهم أبي بالنزول ليجيب
فباردت أمي قائلة:
ــ أنا(بنبرة تعلمها أمي جيدا تنبئ بسؤال لئيم) :أمي
ــ أمي (تنظر الي بطرف عينها متنبأة بسؤالي) : نعم
ــ أنا : انتي ممكن تكوني مكانها وتهتفي كده؟
ــ أمي (تبتسم ابتسامة المتضرر) :لا طبعا
ــ أنا: ليه؟؟ هي بتعمل حاجة غلط؟
ــ أمي: (تنظر الي نفس النظرة) لا مابتعملش حاجة غلط .. لكن أستحي من الوقوف وسط الرجال
هي عندها الجرأة ... لكن أنا لا
فلمعت في رأسي فكرة أخري
ــ أنا (بنظرة لئيمة تعرفها أمي جيدا أيضا) : تفتكري حتي لو تقدري أبي ممكن يوافق؟
ــ أمي: لا طبعا مش هيوافق
وهنا لمعت عيناي كذئب وقلت :
ــ أنا : ليه هو مش كان لسة بيقول ...............ولم أكمل كلماتي حتي جاءني صوت أبي من الخارج ليتدارك الأمر قبل وقوع فتنة كالعادة
ــ أبي: عاوزة ايه يا سوسة؟؟؟؟
ــ أنا (بنظرة بريئة جداااااااااا)أنا بس كنت بسألها ..........فقاطعني أبي
ــ أبي: سمعت ... بطلي لماضة وقومي ذاكري
ــ أنا : كل لما تشوفني تقولي قومي ذاكري ... طيب مش هذاكر وهشوف التليفزيون ... وبعدين بتوه من السؤال ليه؟ جاوب علي سؤالي
ــ أبي : شكلي مش هخلص منك النهاردة
ــ أنا : آه مش هتخلص ... يللا هتوافق ولا لا؟
ــ أبي: لا طبعا
ــ أنا (ناظرة الي أمي ثم اليه ...نظرة لئيمة كالعادة) ليه؟ لحقت ترجع في كلامك؟ مش كنت بتقول .........
ــ أبي : انتي مش ملاحظة حاجة غريبة؟
ــ أنا: اسئلتي كترت يعني؟
ــ أبي: ودي حاجة غريبة؟ده الطبيعي
ــ أنا : طيب ايه؟؟؟
ــ أبي :ان صاحية وقاعدة معانا في نفس الوقت ..... دايما بتنامي واحنا صاحيين وتصحي واحنا نايمين ... وتقعدي طول الليل طالعة نازلة .. تخبطي في الابواب وتقلقينا ... و..................................؟
حينها أدركت أن عليّ الرحيل بأقصي سرعة قبل أن أسمع الي باقي حديثه والذي احفظه عن ظهر قلب
ــ أنا : أنا أصلا مش فاضية للكلام ده أنا نازلة أذاكر
وهنا تنفس أبي الصعداء لانجلاء رياح الفتنة عنه ....... نياهاهاهاهاها
السؤال؟؟؟؟؟؟
ــ للأخوة :هل توافق أن تقوم والدتك او اختك او زوجتك او ابنتك بمث هذه الامور؟ أم ستكتفي بالتصفقي لمثل هذه المرأة من بعيد؟
ــ للأخوات: هل تستطيعين القيام بهذا الأمر؟
وانطلاقا من خبرتي في الأسئلة الخنيقة اتوقع أن يوجه لي أحدهم السؤال الثاني بما اني انتمي لفصيل الأخوات
وانطلاقا من نفس الخبرة أعلنها مدوية
مش هجاااااااااااااوب

8 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاك الله خيرا علي طريقه سرد الموضوع عجبتني كثيرا

امممممممم بالنسبه للسؤال الصراحه انا اكسف جدا اني قف وسط الرجال واعمل كدا بس لو وسط اخوات يعني والله عاااااااادي جدا اعملها ونص ان شاء الله

تقبلي مروري

غربتي

Anonymous said...

سوسو روحى ذاكرى أحسن :):)
بقولك : أنا هحتفظ برأيى عشان أناقشه معاه أفضل عشان نبقى رأى مزدوج ملخبط :)..ايه رأيك

ده تعليق سريع عشان مستعجلة وهجيلك تانى أتكلم براحتى
سلااااااااااام يا جميل ودمتى بتفكرى :):)

Anonymous said...

غريبة !

ولا كأننا بنعمل مسيرات

وبنلقى فيها كلمات

ولينا مؤتمرات

وبرضو بنلقى فيها كلمات

يستمع الينا الرجال والنساء على حد سواء

هو ان مكنش فى وسط الرجالة مينفعش

لا انا هجاااااااااوب

أه اعملها واعمل ابوها
قصدى امها
دمتى سوسة مفقوسة

Anonymous said...

بالنسبه ليه

احم احم
هقول وجهت نظرى زمان ودلوقتى

زمان لما كنت طالبه


كان ممكن امشى فى مظاهره مثلا وسط بنات
بس بدون هتاف وكدا

وكنت بشوف ان ده من ابسط شىء ممكن اعبر بيه رأى

دلوقتى بشوف انها
اولا شىء غير جالب لنفع مادى ملموس
ثانيا ممكن يقوم بيها الرجال نيابه عننا
فىيها اختلاط وممن يحصل ضرب وايهانه زى ما شوفت ايام ما كنت بدرس


فى حجات ممكن اعبر بيهااكتر زى قلمى
وتفكيرى
وتربيتى للابنائى تربيه اقدر
اخرج منهم حاجه تنفع وتغير المجتمع
بفكر دينى مسلم

زى تغيرى من نفسى

لانى مقتنعه جداا
ان مانزل بلاء
الا بذنب وما رفع الا بتوبه
والى بيحصل فى بلاد المسلمين والعرب ده
بسبب ذنوبنا
ولو كل واحد مننا رجع لربنا وغير من نفسه واتمسك بدينه
فأن الله يدافع عن الذين امنوا

واخيرااا

حيائى الان يمنعنى من فعل ذلك

Anonymous said...

غربتي
اهلا بيكي حبيبتي
جزانا واياكم
جزاكم الله خيرا علي رايك الجميل
أهلا بك دائما

---------------
خديجة المستعجلة
الله يكرمك بلاش كل شوية روحي ذاكري دي علشان ماتخنقش من المذاكرة واحلف عليها دي آخر سنة خليها تعدي علي خير
هههههههههههه
ماااااااااااااشي يا سيدي
ننتظر رايكما معا

هستناكي
سلام يا حبيبي
------------
خالتو ايمان
اهلا اهلا
يادي النور
لو كنت اعرف انه الموضوع هيخلي حضرتك تشرفيني كنت كتبته من زمان

لا هي مش غريبة ابدا
احنا دايما عملنا داخل منظومة
مابقولش اننا نخرج عنها
انا بتكلم عن ان هذه السيدةفي اي مكان مبادرة منها
هي كده لوحدها في كل الاماكن دي

لكن حضرتك عارفة انه الاخوات يعملوا اكتر من كده كمان وابوها وامها وعيلتها كلها
ولكن داخل المنظومة ايضا وبطريقة منظمة
وهو ده اللي بيميزنا طبعا

سوسة آه
مفقوسة لا
كده أتعب
هههههههههههههه
اهلا بحضرتك دايما
منوووووووووووورة والله

-------------
الروميصاء

احم احم
أنا اتفق مع رايك زمان
مضيفة اليه الهتافات
لان مافيهاش اي مشكلة ابدا

أما عن رايك الان فأحترمه بشدة
ولكن اسمحيلي
أولا هو شئ جالب لمنفعة كبيرة جدا
سواء من ناحية تاثيرك علي بنات جنسك
او من الناحية العددية
انتي مجربة وعارفة انه دايما عددنا أكبر :)

ثانيا
مشاركتي لنصرة امتي ماعتقدش -من وجهة نظري - انه ممكن حد يقوم بيها مكاني لا رجل ولاست
أنا اللي لازم اقوم بيها زي ما ينفعش كده حد ياكل ولا يصلي ولا يذاكر مكاني

وعن الاختلاط
الاختلاط ليه ضوابط مادامت موجودة فلا مانع
وواضح طبعا انه في مسيرات ومهرجانات الاخوان انه بيكون فيه نظام وضوابط العالم كله يعرفها ويشيد بها
فبرضه مفيش مشكلة

صح
ممكن اعبر بقلمي وتربية ابنائي
وده دور عظيم مش اي حد يقدر يعمله
لكن لو ربيت ابنائي صح وسبت المجتمع فاسد
ابنائي في يوم من الايام هيخرجوا للمجتمع الفاسد ده وهيتأثروا بيه ولا كاننا عملنا حاجة
اذا لابد من مشاركتي ايضا
لان ده هيغرس في ابنائي الايجابةي بشكل عملي

كمان
تغيير النفس مطلوب
والتوبة الي الله مطلوبة والبعد عن المعاصي
لكن لامة مش هتنهض بده بس
صح احنا بننتصر بديننا
لكن ديننا مش عبادة بس

أحييكي لابدائك رايك
حقيقي سعدت بيه جدا
واتمني انك تزوريني دايما
-----------------
كلكم منورين
الظاهر الاخوة احجموا عن ابداء رايهم

Anonymous said...

أمممم هوه حاليا وانا صغيره لا مفتكرش خاالص مالص.تؤ لالالأ مينفعش أصلا موقف زى ده بستهيألى عايز حد كبير الناس تهتم برأيه زى اللى عملته مثلا
ثانيا:لو إفترضنا انه ينفع هتكسف طبعا...ومش هيجلى ذره جرأه
أما لما أكبر مش هعمل كده إلا فى حاله واحده.. هيه إيه؟!
مش هقوووووول.
جزاكى الله خيرا

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله سؤال محير
بس ممكن اجاوب واقول انى ممكن اعمل كده فى مجموعة من البنات بس صعب فى وسط رجال ونساء
صعب جدا
انى حقا اكن الاحترام لهذه المرأة
بس بجد بوست جامد
وتحياتى اليكى
وتسلمين

Anonymous said...

حفيدة البنا
صغيرة السن كبيرة العقل والوعي
لا اعتقد ان السن مشكلة ابدا
شخصيتك وطريقة تفكيرك و حديثك هي ماتدفع الناس للاصغاء اليك

أحبك في الله
___________
ريحانة الاسلام

اعتقد انه ده راي كل الاخوات
وانا منهم
اوعي تقولي لحد اني قولتلك رايي
هسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس ده سر
ههههههههههههههه
نورتي حبيبتي